De Symfonische muziekpagina's

Door Niels Le Large

Klik hier om terug te gaan naar het Archief...

Uninstall Mozart

Datum


‘Het brein van musici functioneert anders dan dat van anderen,’ meldt het Amerikaanse wetenschappelijke magazine dat mij ter informatie werd toegestuurd. Dat komt omdat muzikanten complexe toonsystemen kunnen horen, waarbij hun auditieve hersenlob een elektrische activiteit vertoont die bij niet-musici de stoppen zouden doen doorslaan, zo begrijp ik. De professor die het onderzocht, ontdekte dit neurologisch fenomeen door middel van een Ms100 magneto̵encefalogram. En een machine met zo’n Bommelachtige naam jokt niet.

Een en ander doet mij denken aan de Amerikaanse universiteitscomputer die de 42-ste symfonie van Mozart had gecomponeerd. De machine deed dat door Wolfgangs oorspronkelijke eenenveertig symfonieën op hun karakteristieken te ontleden en die met nog niet bestaande riedeltjes opnieuw te activeren. En waarachtig, de mensen die het hoorden riepen allemaal dat het sprekend als Mozart klonk. Ik mag dat wel, dat gebrek aan goede smaak dat soms nodig is om een experiment in de alfa̵wetenschappelijke sector iets veelbelovends mee te geven. En je moet toegeven, compositiestudenten met zulk een leeropdracht bakken er meestal niks van. Een en ander opent perspectieven. Want wat in de tijd vooruit kan, kan natuurlijk ook terug. Uninstall Mozart. Klik terug naar de jonge Amadé van zo’n zes jaar oud, vanwaar de programmatuur Mozarts oeuvre kan herschrijven en verbeteringen aanbrengen waar dat noodzakelijk is.

Nu moet je dit soort komkommerberichten natuurlijk niet al te serieus nemen, maar een feit is dat de behoefte in de muziekwetenschap om met andermans geesteskinderen te rotzooien tamelijk irritant begint te worden. Van elke dooie componist krijgen wij tegenwoordig een postume kloon toegeworpen. Maar verder, beste muziekliefhebbers, kop op! Geloof er maar niks van dat het creatieve vlees en bloed zal plaatsmaken voor bits, bytes of betweters. Amadeus’ nieuwste compositie is het resultaat van een opgeklopte taal̵software die dit keer is losgelaten op de muziek. Het handelt hier dus niet om Mozarts 42̵ste, maar de 1̵ste van de firma Digitale Nep.